21-12-2013
Το σχόλιο που ακολουθεί, το πιθανότερο είναι να είναι τελείως περιττό, μιας και οι εικόνες που ακολουθούν είναι όχι μόνο εύγλωττες αλλά και συνάμα αποστομωτικές. Ανήκουν, ίσως, στις εξαιρετικά επιτυχημένες προσπάθειες, όπου το χιούμορ διαπλέκει με περίσσιο σεβασμό τόσο διαφορετικές κουλτούρες, αλλά και, παράλληλα, συνδέει ανεπαίσθητα τόσο κοινές πολιτισμικές αξίες. Για άλλη μια χρονιά, σε λίγες μέρες, θα ζήσουμε την αντίφαση του να γιορτάζονται τα Χριστού- γεννα, επιβεβλημένα, παγκοσμίως, ακόμα και σε μη χριστιανούς, Μάλλον, δηλαδή, μια γιορτή, αποκομμένη από την καταγωγή της και το νόημά της, ακόμα και για τους χριστιανούς, αφού η καταναλωτική παγκοσμιοποίηση βροντοφωνάζει, πλέον, ότι μας ενώνουν λάγνες κοκκινοσκουφίτσες ή βιονικοί κοκκινογέροντες που παίζουν gadgets, σερφάρουν στο ίντερνετ, φορούν γυναικείες τουαλέτες και κοσμήματα, και το κυριότερο, με το που πίνουν κάποιο αναψυκτικό, πιστεύουν αυτόματα σε έναν καλύτερο κόσμο …. αγνώστων λοιπών καταβολών, ιδεών, προσανατολισμού ….
Η παρακάτω διαφήμιση που προβάλλεται στη σουηδική τηλεόραση για τη Unicef, είναι μια καλή ευκαιρία να αντιληφθούμε ότι δεν χρειάζεται να συναντηθούμε σε ουρές πολυκαταστημάτων, για την αγορά cd ή υπολογιστών που πρωτοκυκλοφορούν, για να γνωριστούμε άνθρωποι με διαφορετική εθνική, ιδεολογική και φυλετική καταγωγή. Δεν χρειάζεται να μας ενώνει ο ήχος της Nokia, που θα ακούσουμε ακόμα και σε κάποιο μακρινό σιτοβολώνα της Ασίας, ή ο ήχος των windows που θα μας φανεί γνώριμος, ακόμα και σε ένα υπόγειο γραφείο μιας πυκνοκατοικημένης πρωτεύουσας της Αφρικής, ή τα πεταμένα καπάκια της coca-cola, που μαζεύουν για να παίξουν μικρά παιδιά σε όλες τις παραγκουπόλεις του κόσμου.
Μπορούμε να ξεκινήσουμε από αυτά που μας ενώνουν κι έχουν ως επίκεντρο τον άνθρωπο, χωρίς να αλλοιώνεται η συλλογική και ατομική μας ιδιοπροσωπία. Κι όσο περισσότερο γνήσια είναι αυτά και περισσότερο επικεντρώνονται στον άνθρωπο, τόσο πιθανότερο είναι να αντιληφθούμε ότι η συλλογική και ατομική μας διαφορετικότητα είναι αναγκαία, για να υπηρετήσουμε τον άνθρωπο. Κι αυτοί που υπηρετούν τον άνθρωπο γίνονται πρότυπα, και έλκουν τους άλλους κοντά τους, ακόμα και μετά το θάνατό τους. Για κάποιους, μάλιστα, γίνονται θεοί, ενώ για κάποιους άλλους, παραμένουν στη μνήμη μας. Όμως, δεν έχει σημασία τι τελικά γίνονται, αλλά τι τελικά καταφέρνουν, με τις πράξεις τους.
Μέσα από την διαφήμιση αυτή της UNICEF, εύχομαι σε όλους μας, να μπορούμε να αναγνωρίζουμε αυτά που μας ενώνουν, διατηρώντας τη διαφορετικότητά μας, να είμαστε σε θέση να μας έλκουν πρότυπα, όπως και οι τέσσερις χαρακτήρες της διαφήμισης, χωρίς καμία εξαίρεση….
Καλά Χριστούγεννα σε όλους.